Bingkisan Hati
Ahlan Wasahlan

Status:Aku hanyalah pengemis cinta Ilahi dan pendamba syahid abadi
♥ Jika kau pandang setiap takdir itu dengan pandangan akhirat, maka akan damailah hatimu menerima setiap takdir yang terlakar


Entries About Linkies


Tinggalkan Jejak

Silent Reader[s]


Twitter Status

Syukran

Template: Intan Aqilah
Basecodes: Yaya
Others:   


Hingga Jannah 3

Aku rindu dia. Aku rindu arwah Hanis. Ya Allah, semoga Hanis berada di antara hamba yang Kau redhai. 

Telefon bimbit yang terletak di atas meja kucapai. Scroll. Scroll. Sedang mencari conversation terakhir  aku dan Hanis sebenarnya.

Hanis : *Syah sayang! Aku rindu kau. Weh, aku dah khatam baca buku yang kau bagi tu.*

Aku : *Buku yang mana ek? Dah banyak buku aku bagi kat kau :P*

Hanis : *Hak elah. Buku "Malam Pertama di Alam Kubur" tu haaa*

Gulp. Lama baru terasa ringan jari ini untuk membalas mesejnya. Sebenarnya, ada perkara yang aku fikirkan. Sejak akhir-akhir ni, Hanis macam bagi 'signal' nak ucap babai kat aku. Entahlah. Mungkin perasaan merepek aku saja .-.

Aku : *Oh, alhamdulillah! Cepatnya kau baca :)*

Hanis : *Well. You know me better. By the way, esok kau free tak?*

Aku : *Hak elah. Esok? Jap. Tengok jadual dulu. Maklumlah, beta agak sibuk :P*

Hanis : *Okay. Aku tunggu*

Eh, imbas kembali. Rasanya, masa tu aku tengah check jadual aku agaknya. Kfine tak ingat.

Aku : *Alhamdulillah, esok aku free. Kenapa? Nak ajak aku main skate? Eh, padahal baru je kau jumpa aku tadi. Nak jumpa lagi esok? Heh :D*

Hanis : *Main skate dengan tudung labuh? Perggh. Osemlah kawan aku. Ek? TAKUT TAK SEMPAT*

Aku : *Tak ada maknanya aku nak main skate pakai tudung labuh. Siap dengan jubah pula tu*

Hanis : *Kalau betul pun, okay apa. Main tempat tersorok. Heh. 

Aku : *Eh, aku gurau je. Okaylah Cik Hanis. Mata aku dah meronta minta ditutup. Jaga hati, jaga iman, jaga maruah. Eh, yang penting jaga semuanya!*

Hanis : *Okay Miss Aisyah. Sayang kau! InsyaAllah. Maaf jika lidah ini pernah menikam hatimu tanpa aku sedari. Who knows, esok bukan milik aku lagi. Assalamu'alaikum!

Senyuman di bibirku mati. Membaca mesejnya berulang kali. Aku menghela nafas panjang. 

Allah. Kau lindungilah sahabatku.


__________________________________________________________________________


Subuh itu, aku menerima panggilan dari Hanis. Suara tidak seperti biasa. 

"Assalamu'alaikum. Kau dah solat?" Hanis memulakan bicara.

"Wa'alaikumussalam. Alhamdulillah, dah." Jawabku ringkas.

"Okay. Bolehlah borak lama sikit." ujar Hanis sambil ketawa kecil. 

Amboi Cik Hanis. Sempat lagi hang ketawa. 

"Okay fine. Nak cakap pasal apa ni?" Aku menyoal Hanis. 

"Errr, kau ingat lagi tak firman Allah dalam surah Zukhruf ayat 67?" Soal Hanis padaku. 

Surah Zukhruf ayat 67? 


"Pada hari itu sahabat-sahabat karib: setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh)."

"Alhamdulillah, ingat. Kenapa?" Aku mengukir senyuman. Biarpun Hanis tidak nampak wajahku ketika itu. 

"Aku takut aku bermusuhan dengan kau di akhirat nanti." Hanis berterus terang. 

Gulp. Terasa pipi mulai basah dengan airmata. 

"Aku pun." Aku menjawab seadanya. Suasana menjadi hening. Cukup hening.

"Jom jadi orang bertaqwa! Niatkan persahabatan kita ni Lillah!" Hanis kembali bersuara. 

"Jom!" Aku menjerit kegirangan. Tak dapat nak bayangkan muka aku macam mana waktu itu =.=

"Weh, nanti jumpa kat syurga. Aku tak nak kiita tergolong dalam kalangan orang-orang yang saling tuduh-menuduh di akhirat nanti." Hanis bersuara. Hmmmpphhh. 

Aku menarik nafas sedalam-dalamnya. Rasa nak call ambulans sebab sakit risau dengan si Hanis ni. 

"InsyaAllah!" Hanya itu yang mampu aku katakan. 

"Okaylah. Aku nak baca buku dulu. Tak habis lagi baca buku yang kau bagi ni." Hanis meminta diri. Agaknya. 

"Okay. Jaga diri tau, Hanis."

"Sure, insyaAllah. Aisyah, seriously. Sebelum aku letak telefon ni, aku nak minta maaf sangat-sangat kalau aku pernah sakitkan hati kau. Halalkan segalanya. Serious, aku berat hati nak letak telefon ni. Aku harap, nanti kita akan berpimpin tangan ke Jannah!" ujar Hanis. Suara sedikit serak. Mungkin menangis? 

Hanya Allah saja yang tahu betapa derasnya airmata yang mengalir di pipi aku ini. Ya Allah, kuatkanlah hati hambaMu ini. 

"Aku pun nak minta maaf juga. Harap jumpa di Jannah! Jujur, aku sayang kau Lillah." Tergagap-gagap aku bersuara. 

"Assalamu'alaikum." Hanis berkaaaaataaaaaa!!!!!!

"Wa'alaikumussalam." Telefon bimbit kugenggam erat. Aku memeluk bantal seerat-eratnya. 

Dan, itulah kali terakhir aku mendengar suara Hanis. 

Sayang, semoga rohmu tenang di sana ;') 




 






Older Post |