Bingkisan Hati
Ahlan Wasahlan

Status:Aku hanyalah pengemis cinta Ilahi dan pendamba syahid abadi
♥ Jika kau pandang setiap takdir itu dengan pandangan akhirat, maka akan damailah hatimu menerima setiap takdir yang terlakar


Entries About Linkies


Tinggalkan Jejak

Silent Reader[s]


Twitter Status

Syukran

Template: Intan Aqilah
Basecodes: Yaya
Others:   


Hanya Insan Biasa

Insan biasa? Ada apa dengan insan biasa? Mengapa bukan luar biasa?

Pakkkkk! Tanda tanya bermain di kotak fikiranku. 

Sebenarnya, menjadi insan biasa itulah yang menjadikan seseorang itu menjadi luar biasa. Sebab apa? 

Sebab, hidupnya penuh dengan kesederhanaan. Saat yang lain berdiri megah, rasa riak, ujub dan takbur bersarang di jiwa. Tapi dia, si insan biasa? Tetap merendah diri. Kerana dia tahu, ada yang lebih hebat dari dia. 

Kenapa perlu kesederhanaan? Kerana itu yang diajarkan oleh Islam. Tak perlu bermegah. Tak perlu tinggi diri. Jangan sampai kita yang jadi orang yang paling rugi dan hina di akhirat kelak. 

Aku tertarik dengan coretan ini :  

"Ada suatu masa, aku mahu bersendirian dari penglihatan dan perhatian manusia, dan kala waktu itu aku hanya mahu menghabiskan masa bersama Tuhanku. Hanya Dia menjadi pendengar setia pada apa jua ucapanku, inginku, dan sesalan dosaku mahupun berulang-ulang. Hanya Allah yang mampu menanggung beban air mata yang tertahan sehingga aku mampu berdepan dengan ragam manusia bersama dengan senyuman. Lalu, kekuatan itu mendorong ketaatanku."

See? Insan biasa mampu menjadi luar biasa pada pandangan Tuhan kalau dia sentiasa patuh pada suruhan Tuhan. 

So far, aku tengok semua orang nak jadi luar biasa. Hanya kerana? Inginkan perhatian manusia? 

That's all? Ohooo. Impossible. Sepatutnya, kita kenalah raih perhatian Allah. Raih redha Allah. 

Trust me. Perhatian manusia takkan mampu bawa kita ke syurga. 

Mungkin harapan kita ingin ke syurga. Tapi, hanya kerana niat kita yang terpesong, maka kita tergelincir ke neraka. Tidak dapat melintasi titian siratulmustaqim. Jatuh ke dalam api yang hangat membara. Saat itu, peluang sudah TERTUTUP. Benar-benar TERTUTUP. 
Si luar biasa menjadi insan yang paling keji, hina dan rugi di akhirat kelak. Lalu? Semua usaha itu sia-sia. Usaha untuk mendapatkan perhatian manusia semata. 

Jadilah insan yang biasa. Biarlah luar biasa di mata Allah. Tak guna hebat di dunia kalau akhirat kita rugi, hina dan keji. 

Wallahu'alam. Spread Dakwah :)










Older Post |