Bingkisan Hati
Ahlan Wasahlan

Status:Aku hanyalah pengemis cinta Ilahi dan pendamba syahid abadi
♥ Jika kau pandang setiap takdir itu dengan pandangan akhirat, maka akan damailah hatimu menerima setiap takdir yang terlakar


Entries About Linkies


Tinggalkan Jejak

Silent Reader[s]


Twitter Status

Syukran

Template: Intan Aqilah
Basecodes: Yaya
Others:   


Fitrah


Kehidupan aku sebagai seorang pelajar universiti amat mencabar. Tidak seperti rutinku ketika berada di alam sekolah menengah. Waktu itu, ‘esaimen’ yang cikgu berikan pada kami tidaklah sebanyak ‘esaimen’ yang diberi oleh pensyarah aku di sini. Allah. Sabarlah wahai hati! 


Najihah meluru ke arahku. Tercungap-cungap. Eh, apa kena dengan Najihah ni?


“Nadhirah, ada surat untuk kau.” Najihah menghulurkan sampul surat yang berwarna merah jambu lembut itu. 


Aku membuka sampul surat itu. Haruman dari sampul surat itu membuatkan tekakku meloya. Hmm. Surat apakah ini? 


*Assalamu’alaikum. Fitrah seorang lelaki. Sukakan pada wanita yang solehah. Saya ingin membina keluarga sakinah. Bersama bidadari yang Allah tentukan buat saya. Saya ingin sekali mengenali saudari dengan lebih dekat. Sudikah saudari menerimanya?* -Hakimi


Astaghfirullah. Surat dari ajnabi. Aku yakin, jika aku tidak menjaga diri dan hati ini sebaiknya, pasti aku akan lalai dan leka bila menerima surat ini. Memanglah suka, cinta dan rindu itu fitrah. Tapi ianya boleh jadi fitnah. Astaghfirullah!


“Dia tulis apa, Dir?” Najihah yang sedari tadi asyik memandangku dengan penuh tanda tanya.


“Hmm? Entahlah. Tapi yang penting, mampu buat aku lalai dan leka jika aku tak jaga hati ini sebaiknya.  Macam mana kau boleh dapat surat ni?” Aku mengerutkan dahi. Mataku memandang tepat ke arah Najihah. 


“Err. Tadi aku terserempak dengan dia di kafe. Suddenly, dia bagi aku surat ni dan dia suruh aku sampaikan pada kau. Eh, dia minat kau ke, Dir?” Najihah mempamerkan wajah selamba.


“Oh. Hmm? Aku hargai niat dia. Tapi, cara dia tu salah. Boleh menimbulkan fitnah dan mampu membuatkan kelalaian kuasa Otromen tahu tak.” Jawapan yang aku berikan cukup melegakan Najihah.


“Alhamdulillah, sahabatku! Kau jaga hati kau elok-elok ya. Jangan sampai tertipu dengan syaitan. Syaitan sangat licik dan akan terus berusaha agar kita buat dosa. Kita pula, kena berusaha dekatkan diri dengan Allah serta mujahadah yang mantap.” Kata-kata Najihah cukup bermakna buat aku. Kata-kata dari seorang sahabat! Allah. 


Mungkin, hidup kita penuh dengan godaan demi godaan. Jika hati tak kuat, maka senanglah kita nak masuk perangkap syaitan. Sentiasa dekatkan diri pada Allah. 


Ajnabi? Takkan sekali aku dekati. Aku kena kuatkan hati. Aku harap, muslimah di luar sana teguhkan pendirian diri.


Jangan sesekali terjebak dengan ‘couple islamik’. Benda dah jelas-jelas haram. Cuma mempergunakan agama untuk menghalalkan matlamat mereka. HARAM WEH HARAM! 


Kita, sebagai daie kena berikan contoh yang baik. Jadikan Rasulullah sebagai role model yang paling osem. Perbaiki akhlak, perbaiki diri. Anda mampu tarbiyyah hati!



Salam Mahabbah.
11.4.1434 | 9:29 PM




Older Post |