Bingkisan Hati
Ahlan Wasahlan

Status:Aku hanyalah pengemis cinta Ilahi dan pendamba syahid abadi
♥ Jika kau pandang setiap takdir itu dengan pandangan akhirat, maka akan damailah hatimu menerima setiap takdir yang terlakar


Entries About Linkies


Tinggalkan Jejak

Silent Reader[s]


Twitter Status

Syukran

Template: Intan Aqilah
Basecodes: Yaya
Others:   


Benarkah?

Jam menunjukkan pukul 3:30 pagi. Syafikah tidak dapat tidur lena. Dia hanya terlelap lebih kurang setengah jam. Ada perkara yang merunsingkannya. 

Sudah setahun lebih Syafikah 'bercinta' dengan Fariz. Pada pengamatannya, Fariz adalah lelaki yang baik. Tak pernah melukakan hatinya. 

Fariz sering menasihatkan Syafikah agar tidak meninggalkan solatnya. Malah, Fariz selalu menceritakan kisah-kisah pahlawan Islam yang unggul. Kiranya, Fariz ini adalah lelaki yang 'soleh'. 

Tapi, kerana Fariz jugalah yang membuatkan hidup Syafikah leka dengan cinta manusia. Jadi, itukah namanya lelaki yang soleh? 

Syafikah menopang dagu. 

'Ya Allah. Selama setahun lebih itulah aku bergelumang dengan dosa? Selama itulah aku hidup dalam kejahilan?' hati Syafikah mula berbicara. Tanpa disedari, airmatanya berguguran membasahi pipi.

Padahal, sahabat Syafikah sering menggelarkan Syafikah sebagai wanita solehah. 

'Layakkah gelaran itu untuk aku?' Syafikah mempersoalkan. Lalu, tafsir Al-Quran dibukanya.

Biarpun solat 5 waktu Syafikah tak pernah terabai, namun ikhtilat langsung tak dijaga. 

Hati Syafikah berbisik. 

Mungkin manusia tak tahu inilah sebenarnya aku. Tapi di akhirat nanti, semuanya Allah akan display depan seluruh manusia. 

Ya Allah! Ampunkanlah aku. Aku telah lalai dan berpaling jauh. 

Esoknya, Syafikah memberitahu Fariz. Keputusan untuk meninggalkan Fariz adalah muktamad. 

Fariz mengalirkan airmata. Sedih mungkin. Ah! Lantak dialah nak nangis airmata darah sekalipun, 

Sudah lama Syafikah terpesong. Hari ini, Syafikah ingin berhijrah. Muktamad. 

Sayonara Jahiliyyah. 

Syafikah terfikir. Berapa ramai lagi wanita yang akan menerima nasib sepertinya? 

Dan, sampai bila Fariz harus menipu diri sendiri? Ya Allah. 

Jika sebelum dia bernikah, perangainya sudah begitu, apalagi selepas nikah. 

Besar kemungkinan selepas nikah, ikhtilatnya masih tak terjaga. 

Hari ini Syafikah berhijrah! Assalamu'alaikum Tarbiyyah ;') 




Older Post |